Waarom zou je kiezen als je (bijna) iedereen kunt helpen?

Een doelgroep kiezen wel of niet doen? We doen het meerdere keren per uur dag in dag uit. Soms is kiezen een fluitje van een cent en soms lig je er ‘s nachts van wakker. Het kiezen van een doelgroep is een van de vele puzzelstukjes in de groei van jouw praktijk.

Als healer en coach help jij jouw cliënten ook bij het maken van belangrijke keuzes. Jij weet dus als geen ander dat kiezen emoties zoals weerstand, angst, paniek, opstandigheid, boosheid, spanning en stress kan oproepen. Het onbewuste weet dat kiezen ‘gevaarlijk’ is want als je het ene kies ben je het andere kwijt. Meestal is er niet een keuze voor en en. Nu vraag ik jou een belangrijke keuze voor jezelf te maken. Namelijk om een en hooguit 2 doelgroepen voor jouw praktijk te kiezen.

Wat is een doelgroep en waarom is het zo belangrijk
Een doelgroep is bijvoorbeeld een groep potentiële cliënten met een bepaalde achtergrond of een overeenkomstig probleem. Of een groep mensen met bepaalde kenmerken met wie jij graag wilt werken.

Verkoop je jouw coaching en healing aan iedereen dan ben je er voor niemand. Potentiële klanten willen precies weten wie jij helpt en waarmee. Als dat niet direct helder is, ben je jouw potentiële cliënt in de meeste gevallen al direct weer kwijt. Jouw communicatie en marketing wordt veel makkelijker als je weet voor wie jij werkt.

Zelf kiezen
Wanneer jij succesvol(ler) wilt worden, moet je keuzes maken. Wat inhoudt dat je nee zegt tegen het één, en ja tegen het ander. Als ik tijdens mijn training ‘Marketing vanuit je Hart’ of tijdens mijn Boost your Business traject mensen vraag een doelgroep te kiezen, komt er heel vaak weerstand op. Er is angst voor het kiezen van een doelgroep. Omdat je daarmee potentiële cliënten zou kunnen uitsluiten. En dat terwijl het toch al zo lastig is om cliënten te werven.

Herken jij deze argumenten bij jezelf, als reden om niet te kiezen?

  • “Maar de vijver om uit te vissen wordt dan nog veel kleiner”
  • “Ik wil me niet beperken of vastleggen!”
  • “Ik kan iedereen helpen, waarom moet ik dan voor een doelgroep kiezen?”
  • “Dan wordt mijn werk saai en eentonig. Ik houd juist van die variëteit in mijn werk”.
  • “Ik kan al die andere mensen toch gewoon helpen. Ze kunnen mijn hulp juist heel goed gebruiken?”
  • “Ik ben bang dat ik helemaal geen klanten meer krijg als ik mij beperk tot één doelgroep”.
  • “Tijdens mijn opleiding ben ik heel breed opgeleid dat wil ik in mijn praktijk voortzetten”.

Een doelgroep kiezen, betekent niet dat je maar met één soort mensen mag werken. Of dat je mensen moet wegsturen. Je mag met iedereen werken als jij dat wilt. Een doelgroep kiezen, maakt het vele malen makkelijker om je marketing en communicatie effectief te maken.

  • Je bent duidelijker herkenbaar en dus beter zichtbaar
  • De lijst met concurrenten wordt hierdoor kleiner
  • Je makkelijker kunt afstemmen op wat potentiële cliënten nodig hebben
  • Potentiële cliënten hebben een heel helder beeld van wat jij te bieden hebt
  • Mond-tot-mond reclame gaat sneller, want jouw boodschap is helder en concreet
  • Jouw focus is scherper en je kunt betere keuzes maken in je marketing en communicatie
  • Jouw marketing wordt goedkoper en makkelijker
  • Je wordt sneller gezien als specialist in jouw vakgebied
  • Als je kiest, word jij gevonden door cliënten i.p.v. dat jij opzoek moet

Ik wil je zeker niet verplichten om te kiezen. Maar als jij succesvol wilt zijn en een gevulde praktijk wilt, ontkom je er niet aan om dit soort keuzes te maken. Ik wens je succes.

En wil je hier hulp bij neem dan contact op voor een Boost your Business Lite sessie